Hållbar landsbygdsutveckling och ökad livskvalitet - för alla

TRÄ, utställning blir butik

  • Insatsområde i utvecklingsstrategin: 5 Företagande
  • Fond: Regionalfonden
  • Slutdatum: 2018-03-31
  • Beviljat företagsstöd: 200 000:- (hela finansieringen från EU/stat)

Projektets egna beskrivning:
VAD Vi vill skapa en utställning som utvecklas till en butik som säljer produkter från skogen. På så vis vill vi skapa en kanal som knyter an till Värmland genom naturligt trä, hantverk, moderna träprodukter och innovation. Vi skapar en kanal för konstnärer, hantverkare, designers och knyter an mot det moderna med nya produkter från skogen så som nanocellulosa, textilier och mat. Synliggöra träprodukter och inspirera genom att visa globala konst-, design- och forskningsprodukter. Koppla samman modern forskning och

klassiskt hantverk.- Skapa en plats för framtida Värmländska varumärken och profilprodukter för besökare och regionexport. VEM Bakom projektet står Dotank med djup kunskap om trä och nya produkter och där anställda kopplar samman erfarenhet från forskning, industridesign, produktionsteknik, konstdesign och butiksrörelse. Här finns också unik kunskap från västra Kanada där trä, innovation och trähantverk utgör tydliga profilprodukter och är centrala i kulturarv och besöksindustri. Ett brett nätverk av samarbetspartners finns lokalt, nationellt och internationellt. VARFÖR Vi har en övertygelse. Vi har länge arbetat med innovation och värdeskapande baserat på nya produkter från skogsindustrin och ser att det finns stor potential att skapa värde för oss själva, anställda och regionen genom att bredda detta värdeskapande. HUR Före öppnande-

Kontakta regionala leverantörer och köpa in en kollektion som fungerar som display och möjliggör för lokal beställning av konst, hantverk och designprodukter från etablerade konstnärer och tillverkare. Efter öppnade. Genomföra och kommunicera utställning. Förbereda kommersiell verksamhet. GYNNAR Lokala och regionala leverantörer av trä och fiberbaserade produkter. Regionala utbildare inom trä, design och hantverk. Anställda i butik och utställningsverksamhet. Syn på skog och produkter från skogen. Turist och besöksnäring. Konsumenter som får tillgång till närproducerade och koldioxidneutrala design-, inrednings- och presentprodukter. Framtida företagare och hantverkare genom att inspiration om produkter och affärsmodeller hämtas från andra delar av världen. På sikt hoppas vi kunna arbeta med nyanlända träkonstnärer/producenter/importörer. HÅLLBART Projektet har en tydlig hållbarhetsprofil med fokus på produkter från trä. Produkter som skapar värde genom konst, hantverk eller design och produkter av helt nya material som letar sig ut på marknaden. Projektet inspirerar och synliggör hantverk och nya material. Projektet hjälper till att lyfta Värmlands profil inom skogsbaserade produkter. Projektet

resulterar i en hållbar affärsrörelse som förutom punkterna ovan skapar indirekta och direkta arbetstillfällen och ger en bas för nya värmländska varumärken. Projektet bidrar till ekologisk så väl som kulturell hållbarhet. Genom att butiksrörelsen kan kombineras med konsultverksamhet är den robust och klarar också att växa långsammare om nödvändigt. REGIONALT Företagande: -Projektet verkar positivt för näringslivsutvecklingen i området, bl.a. genom samarbeten med lokala företag i hela regionen. -Projektet skapar en tydlig koppling mellan skogsprodukter, kultur/design och ökat tjänstevärde i produkter

-Hållbar besöksnäring inom natur och kultur: Projektet ligger i tydlig linje med fokus på bioekonomi och hållbarhet. -Projektet kopplar mot regionala utvecklings satsningar till exempel inom Ligno City, WOOD region, Paper Province och Makers Lab (Innovation Park). -Projektet kopplar (synliggör) satsningar mot besöksnäringen. -Smart specialisering: -En skogsbaserad bioekonomi: -Projektet ligger tydligt i linje. Detta gäller koppling till innovation och forskning så väl som ett ökande regionalt användande av skogsbaserade produkter och ett ökat regionalt värdeskapande. Värdeskapande tjänster: -I projektet är fokus på värdeskapande processer i handel och för användare. Detta ger en kompassriktning för den tekniska utvecklingen så väl inom hantverk som design och innovation.

Prenumerera på nyhetsbrev!

Name
Email *

Leadermetoden

Kalender

< 2018 >
May
MoTuWeThFrSaSu
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Gilla oss på facebook!

EU EU EU